Queen of green

Hej,

Vill börja med att säga: stort tack för era kommentarer och responsen angående Crohns Sjukdom. Jag blir otroligt glad att ni säger att mina ord gör skillnad, för er som också är drabbade. Det är viktigt att inte glömma att det står en verklig människa bakom sjukdomen, precis som du eller jag. Det är lätt att glömma, och bara se en individ som inte är något annat än ett ansikte för en sjukdom. Ett sjukdomstillstånd definierar inte en människa. Det är lite som ett oönskat ärr, men som aldrig riktigt läker ihop men som också gör fruktansvärt ont, både i kropp och själ. Men tillslut lär man sig leva med det också, och anpassar sig på alla möjliga tänkbara sätt för att underlätta livet. Mitt mantra har alltid varit: det hade kunnat vara värre. Även om man inte ska jämföra sig med andra, är jag tacksam för alla dagar jag i princip kan leva som vilken helt friskt fungerande människa som helst. Jag väljer att titta igenom mitt glas, och se det som halvfullt! (Men tro mig, jag har mina dagar jag också.) Jag äter förresten fortfarande min medicin Imurel, under min graviditet nu. Jag gjorde även det med Lykke, då min läkares rekommendation var att inte avbryta. Han sa att ett eventuellt allvarligt skov kan komma att bli så mycket mer farligt för barnet/barnen/dig, är den dos medicin du äter. Jag har valt att lita på min läkares ord, oavsett vad andra källor på internet säger.

Jag äter nästan samma sak till lunch varje dag. Då jag hittat en röd tråd i kosten som gör att jag mår bra. Och basen är alltid en sallad med fokus på antiinflammatoriska livsmedel. Stort OBS, sallad kan vara otroligt svårt att bryta ner i tarmen, så dagar då jag känner att min inflammation blossar och växer, äter jag alltid äggbaserade rätter eller laktosfria släta soppor, för att underlätta matsmältningsprocessen i tarmen. Jag märker det direkt, om min inflammation är påväg att stiga. Jag får smärtor i magen, vattniga diarrér och är allmänt sänkt. Jag har knappt någon energi och kroppen värker. Äter jag en fralla känns det som jag hällt ner en flaska bensin i magen, ihop med en påse muttrar. Jag har vart sjuk så länge nu, att jag vet vad som funkar, min tarm vill inte ha något som är ens det minsta jobbigt att bryta ner under de perioderna. Med äggbaserade rätter menar jag tex omelett på två ägg och lite laktosfri matlagningsgrädde. Jag brukar fräsa lite lök, paprika och hacka ner banyspenat i små bitar och vända runt allt tills det är jättemjukt. Ibland hyvlar jag över parmesan, för det är så gott. Men ost är egentligen inte något att rekommendera när tarmen mår dåligt. Men de alternativen är dem som fungerar bäst för mig när inflammationen knackar på dörren.

Spenat, broccoli, quinoa, nötter och lax är alla exempel på kost som är antiinflammatorisk och som jag mår bra av att äta. Jag brukar mixa med grönsaker jag gillar, och smarriga röror. Jag älskar även majskyckling och tonfiskröror, som jag brukar varva med. Kolhydrater som inte är baserade på mjöl fungerar bäst för mig. Sedan mår jag såklart bättre av svart ris än vitt, och sötpotatis än vanlig. Men jag unnar mig ju också, och vanlig råstekt potatis för mig är 100 gånger bättre än tex pasta. Man får ta det onda med det goda.

En tjej frågade mig vad jag äter när jag är sugen på godis, kakor, chips och allt det där smarriga som innebär raffinerat socker. Då brukar jag försöka stilla begäret med att tex äta mango, blåbär och skalade apelsinskivor (utan skinnet!) med lite vaniljkesella. Så gott! Eller snickers gjorda på dadlar fyllda med jordnötssmör/mandelsmör med hackade salta mandlar över, som man sedan fryser in. Det stillar verkligen chockladbegäret. Mörk chocklad som man mixar med en fryst banan, kakao och lite honung och eventuellt mynta är också ett bra substitut, den blir som en nyttig chockladmousse. Men, jag äter även socker och allt det där ovan också, i perioder alldeles för mycket. Jag älskar chips och dipp, och kakor. Men i veckodagarna försöker jag inte äta några sötsaker alls för att låta tarmen vila. Socker är verkligen otroligt beroendeframkallande, det är läskigt hur det kan vara så svårt att stå emot något så litet som en brownie? Men tro mig, när man väl unnar sig det där djävulskapet inlindat i det sötaste sockerlager, njuter man OJ SÅ mycket mer än om det hade vart ett alternativ i min kostcirkel varje dag.

GREENS <3

En mellis-favorit, laktosfri buffelmozzarella med romantica tomater, olja och balsamico <3

Babyspenat, morötter, kapris, romantica tomater, avokado, råstekt potatis, basilika och en fetaostkräm.

Denna åt jag på NK, men det är lätt att slänga ihop själv. Sesambakad broccoli i soya, sallad, grönkål, rädisor, ärtor, groddar, lax och osaltade cashewnötter. Jag skulle gjort dressingen på; olja, soya, teriyakisås, ostronsås och lite wasabi.

Sesambakad lax med sallad gjort på allt grönt du kan tänka dig. Åt med något form av ris och dressing gjort på: olja, lime, soya, koriander, lite sriracha sås, fisksås och ostronsås. MUMS <3

    1. Den e så smarrig! Den är gjord på en cream fraiche, en hel fetaost, olja, cirka 1 pressad citron och hackad basilika plus salt och peppar. Man kan ha i lite honung å eventuellt lite finhackad vitlök också om man vill!! KRAM!

  1. Vet att du har koll men för att lära sig ännu mer om antiinflammatorisk mat är de värt att läsa hälsorevolutionen! Har inflammerade tarmar (håller på att utreda tarmarna nu) och alltid tyckt att jag haft bra koll men dietisten jag går till tipsade mig om den. Även uppföljaren Bliss är läsvärd! 🙂

  2. Håller med ovan, vet att du har dunderkoll men vill bara tipsa om det lilla jag vet. Har väldigt svår IBS, inte lika illa som Crohns men still dagliga besvär som gör sig ständigt påminda. Var med i en studie på mag-tarmlabb på Sahlgrenska för FODMAP. Fungerade inte på mig men kan vara värt att kolla om du inte testat. Många saker där som man tror är bra för tarmen men som egentligen är svårt att bryta ned. Avokado och många typer av bönor och kål ex.

    Tack för en grym blogg!!! Ny favorit ❣️ Och specifikt din berättelse om Crohns. Ger ljus och hopp till folk i samma situation. Kram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.